2022-01-10

KARTA USŁUG nr SP/2/1 - ZEZWOLENIE NA SPRZEDAŻ DETALICZNĄ

                                                                        Urząd Miejski w Drawsku Pomorskim
                                                    ul. Sikorskiego 41, 78-500 Drawsko Pomorskie
                                               'Tel.: (94) 3633485
                                               7Fax.: (94) 3633113
                                               e-mail : drawsko@post.pl
                                               NIP: 674-00-06-008
                                               REGON: 330920742

 

KARTA USŁUG nr SP/2/1

 

ZEZWOLENIE NA SPRZEDAŻ DETALICZNĄ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH NA TERENIE GMINY DRAWSKO POMORSKIE

 

PODSTAWA PRAWNA:

art. 18 ust. 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2137 ze zm.)

 

WYMAGANE DOKUMENTY:

Dokumenty, które należy dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia w miejscu sprzedaży lub do spożycia poza miejscem sprzedaży, wymieniono w art. 18 ust. 6 ustawy. Są to:

1)     Wnioseko wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy Drawsko Pomorskie (druk SP/2/1/1)

2)     Załączniki (oryginały do wglądu):

a)     dokument potwierdzający tytuł prawnywnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,

b)     zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, dla punktu sprzedaży zlokalizowanego w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,

c)     decyzja państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25.08.2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2015 r., poz. 594, ze zm.).

 

3)     Tytuł prawny do lokalu

Może to być zarówno tytuł o charakterze prawno-rzeczowym (własność, wieczyste użytkowanie), jak i tytuł wynikający z zawartej przez wnioskodawcę umowy (np. umowa najmu, dzierżawy, użyczenia, czy innych umów).

 

4)     Pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, dla punktu sprzedaży zlokalizowanego w budynku mieszkalnym wielorodzinnym

Uzyskanie takiej zgody jest warunkiem koniecznym jeśli punkt jest zlokalizowany w budynku wielorodzinnym.

Budynek wielorodzinny to budynek, w którym wydzielono więcej niż dwa lokale mieszkalne.

Wyrażenie zgody na sprzedaż napojów alkoholowych jest czynnością przekraczającą zakres zwykłego zarządu.
Z art. 19 ustawy o własności lokali, wynika, że jeśli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych, należących nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż siedem, do zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego
o współwłasności. Z kolei K. c. w art. 199 mówi, że do rozporządzania rzeczą wspólną oraz do innych czynności, które przekraczają zakres zwykłego zarządu, potrzebna jest zgoda wszystkich współwłaścicieli.

 

5)     Decyzja państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2015 r. poz. 594, ze zm.).

Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia obowiązuje od 28 października 2006 roku. Według art. 122 tej ustawy podmioty, które działały na rynku spożywczym bez wpisu do rejestru zakładów miały obowiązek, w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy, złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów lub o zatwierdzenie zakładu.

W przypadku podmiotów, które były objęte rejestrami na podstawie przepisów obowiązujących wcześniej, właściwy państwowy powiatowy inspektor sanitarny w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, dokonywał z urzędu wpisu takich podmiotów do rejestru zakładów.

W maju 2015 roku, Główny Inspektor Sanitarny zmienił zasady zatwierdzania zakładów produkcji i obrotu żywnością. W przypadku kiedy zakład został już zatwierdzony i wpisany do rejestru zakładów, a zmianie ulega podmiot (przedsiębiorca) prowadzący ten zakład, SANEPID zamiast nowej decyzji zatwierdzającej dany zakład, ma wydawać jedynie zaświadczenia o wpisie do rejestru zakładów dla nowego przedsiębiorcy.

W szczególnych przypadkach przedsiębiorca może dołączyć do wniosku decyzję o warunkowym zatwierdzeniu zakładu.

 

WARUNKI NIEZBĘDNE DO UDZIELENIA ZEZWOLENIA:

1)     wniosek i dołączone do niego dokumenty spełniają warunki określone w ustawie,

2)     Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Drawsku Pomorskim zaopiniowała pozytywnie lokalizację punktu sprzedaży napojów alkoholowych,

3)     jeśli wniosek dotyczy zezwolenia na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu, zezwolenie może być wydane pod warunkiem, że nie został wyczerpany limit takich punktów określony w uchwale Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim z dnia 10 maja 2019 r. Nr VII/60/2019 w sprawie maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy Drawsko Pomorskie ,

4)     przed wydaniem zezwolenia przedsiębiorca wniósł opłatę za korzystanie z zezwolenia w danym roku,

5)     jeśli wniosek dotyczy zezwolenia na wyprzedaż posiadanych zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych do wniosku należy dołączyć spis zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych dla poszczególnych rodzajów alkoholu. Przedsiębiorca może wystąpić z wnioskiem o nowe zezwolenie na sprzedaż alkoholu, dopiero po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu ważności zezwolenia na wyprzedaż alkoholu.

 

OPINIA GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

Zgodnie z art. 18 ust. 3a ustawy, przed udzieleniem zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych konieczne jest uzyskanie pozytywnej opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Drawsku Pomorskim o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałą Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim, określającej zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych [uchwała nr XXV/197/2016 Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim z dnia 29 czerwca 2016 r. w sprawie ustalenia dla terenu gminy Drawsko Pomorskie liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak i w miejscu sprzedaży oraz zasad usytuowania na terenie gminy Drawsko Pomorskie miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych (Dz. Urz. Woj. Zachodn. z 2016 r. poz. 3076)].

 

OPŁATA ZA KORZYSTANIE Z ZEZWOLENIA:

Zgodnie z art. 111 ust. 2 ustawy, przedsiębiorca ma obowiązek wnieść na rachunek gminy ustawową opłatę za korzystanie z zezwolenia w danym roku kalendarzowym przed wydaniem zezwolenia.

 

Opłata za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu (gastronomia) lub poza miejscem sprzedaży (sklep):

1.   W roku nabyciazezwolenia lub utraty jego ważności, opłaty dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.

1.1.   Jeśli przedsiębiorca nie prowadził w poprzednim roku sprzedaży alkoholu, to wnosi na rachunek gminy opłatę podstawową w wysokości:

1)     525,00złna sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa;

2)     525,00złna sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa);

3)     2.100,00złna sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.

1.2.   Jeśli przedsiębiorca w poprzednim roku posiadał zezwolenie na sprzedaż danego rodzaju alkoholu i występuje o nowe zezwolenie, to powinien wnieść opłatę, której wysokość będzie uzależniona od wartości sprzedaży alkoholu w poprzednim roku, wykazanej w oświadczeniu o wartości sprzedaży (druk SP/2/8/1) napojów alkoholowych.

2.   W kolejnych latachobowiązywania zezwolenia opłaty dokonuje się w wysokości uzależnionej od wartości sprzedaży napojów alkoholowych wykazanej w złożonym oświadczeniu o wartości sprzedaży napojów alkoholowych.

2.1.   Jeśli wartość sprzedaży w poprzednim roku kalendarzowym przekroczyła kwotę odpowiednio:

1)     37.500,00złza sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,

2)     37.500,00złza sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),

3)     77.000,00złza sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu,

                   wówczas opłatę roczną za rok bieżący obliczamy mnożąc kwotę wartości sprzedaży              

                   w odpowiedniej grupie alkoholi (A,B,C) przez właściwy współczynnik:

a)     dla sprzedaży napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa o wartości powyżej 37.500,00zł – 1,4%,

b)     dla sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) o wartości sprzedaży powyżej kwoty 37.500,00zł – 1,4%,

c)     dla sprzedaży napojów zawierających powyżej 18% alkoholu o wartości sprzedaży przekraczającej 77.000,00zł – 2,7%.

2.2.   Jeśli wartość sprzedaży w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczyła ww. kwot, wówczas opłatę wnosi się z wysokości podstawowej tj.:

1)     525,00złna sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa;

2)     525,00złna sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa);

3)     2.100,00złna sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.

 

TERMINY DOKONYWANIA OPŁAT ZA KORZYSTANIE Z ZEZWOLENIA W DANYM ROKU KALENDARZOWYM:

Opłata za korzystanie z zezwolenia wnoszona jest na rachunek gminy:

1.     w pierwszym roku obowiązywania zezwolenia  - przed wydaniem zezwolenia;

2.     w każdym kolejnym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w terminach:

1)     do 31 stycznia,

2)     do 31 maja,

3)     do 30 września danego roku kalendarzowego.

Opłatę wnosi się w trzech równych ratach (co nie oznacza, że każdej wyliczonej racie odpowiada taka sama ilość miesięcy i dni).

Jeśli przedsiębiorca nie złoży do 31 stycznia oświadczenia o wartości sprzedaż danego rodzaju alkoholu w poprzednim roku (SP/2/8), ma możliwość złożenia tego oświadczenia w ciągu kolejnych 30 dni, pod warunkiem, że zapłaci dodatkowo 30% rocznej opłaty określonej dla danego rodzaju alkoholu.

Jeśli przedsiębiorca nie dokona w powyższych, ustawowych terminach wpłaty odpowiedniej raty opłaty wówczas może tego dokonać jeszcze w ciągu kolejnych 30 dni liczonych od dnia upływu ustawowego terminu zapłaty, pod warunkiem dokonania jednoczesnej dodatkowej zapłaty 30% kwoty tej opłaty.

Wyliczenie i pobieranie opłaty jaką przedsiębiorca jest obowiązany wpłacić na rachunek gminy jest czynnością materialno-techniczną i ustawodawca nie przewidział jakichkolwiek odstępstw w tym zakresie, a w szczególności wydłużenia wyznaczonych terminów związanego z sytuacją „przypadania” końca terminu w dzień wolny od pracy.

 

GDZIE MOŻNA DOKONAĆ OPŁATY:

Przedsiębiorca może dokonać opłaty na rachunek gminy przelewem bankowym.

Numer rachunku Gminy Drawsko Pomorskie: PKO BP SA Drawsko Pomorskie 94 1020 2847 0000 1402 0009 5661

 

W przypadku opłaty wnoszonej przelewem na rachunek gminy za terminowe dokonanie opłaty należy uznać dzień przyjęcia polecenia przelewu przez bank, w którym zlecający przelew ma rachunek z kwotą wystarczającą na pokrycie opłaty, a bank wnoszącego opłatę obciążył jego rachunek przed upływem terminu wniesienia tej opłaty.

Opłata za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż alkoholu w przypadku wygaszenia lub cofnięcia zezwolenia nie podlega zwrotowi.

 

WYJĄTKI:

1)     zwrot opłaty w przypadku gdy opłata jest nienależna - za opłatę nienależną należy uznać również opłatę wpłaconą po upływie ustawowego terminu.

2)     Zwolnienie z opłaty - z opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż alkoholu są zwolnieni przedsiębiorcy prowadzący zakład pracy chronionej. Decyzję o nadaniu statusu zakładu pracy chronionej wydaje wojewoda - art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 roku, Nr 127, poz. 721, ze zm.)

 

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Do 30 dni

 

JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:

Referat Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Drawsku Pomorskim, ul. Sikorskiego nr 41, I piętro, pok. 203, tel. 94 36 334 85 w. 863 lub 94 34 46 863.

 

TRYB ODWOŁAWCZY:

1.     Opinia gminnej komisji jest wyrażana w drodze postanowienia, na które służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Burmistrza Drawska Pomorskiego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

 

2.     Zezwolenie stanowi decyzję administracyjną, od której służy stronie prawo do wniesienia odwołania do Samorządowego kolegium Odwoławczego w Koszalinie. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Burmistrza Drawska Pomorskiego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.


 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..