2021-02-04

Statut Gminy Drawsko Pomorskie - wersja ujednolicona

Statut Gminy Drawsko Pomorskie - wersja ujednolicona - niepublikowana

Statut gminy Drawsko Pomorskie.

Wersja od: 28 grudnia 2018r.


UCHWAŁA Nr XXVIII/284/2012

RADY MIEJSKIEJ W DRAWSKU POMORSKIM

z dnia 29 listopada 2012 r.

w sprawie statutu gminy Drawsko Pomorskie.

(Zacho. z 2013 r. poz. 258; zm.: Zacho. z 2013 r. poz. 259 i poz. 2883 oraz z 2018 r. poz. 5795.)

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128; z 2007 r. Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675; z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567), Rada Miejska w Drawsku Pomorskim uchwala

Statut gminyDrawsko Pomorskie

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1. Uchwała określa:

1) ustrój gminy Drawsko Pomorskie,

2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,

3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim i komisji Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim,

4) tryb pracy Burmistrza Drawska Pomorskiego,

5) zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim,

6) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim, jej komisji i Burmistrza Drawska Pomorskiego oraz korzystania z nich.

§ 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

1) gminie - należy przez to rozumieć gminę Drawsko Pomorskie,

2) radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską w Drawsku Pomorskim,

3) przewodniczącym - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim,

4) wiceprzewodniczącym - należy przez to rozumieć Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim,

5) komisji - należy przez to rozumieć komisje Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim,

6) Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim,

7) burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Drawska Pomorskiego,

8) urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Drawsku Pomorskim,

9) 1 ustawie - należy przez to rozumieć ustawę o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r

10) statucie - należy przez to rozumieć statut gminy Drawsko Pomorskie.,

11) 2  Komisji Skarg, Wniosków i Petycji - należy rozumieć Komisję Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim.

Rozdział 2

Ustrój i położenie gminy

 

§ 3. 1. Gmina Drawsko Pomorskie jest posiadającą osobowość prawną podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium. Gmina Drawsko Pomorskie posiada status gminy miejsko - wiejskiej.

2. 3 Gmina położona jest w Powiecie Drawskim w województwie zachodniopomorskim i obejmuje obszar 409,75 km2.

3. Granice terytorialne gminy ukazuje mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

4. W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa i osiedla.

5. Rejestr jednostek pomocniczych gminy prowadzi burmistrz.

§ 4. 1. W celu realizacji swych zadań gmina tworzy jednostki organizacyjne.

2. Rejestr gminnych jednostek organizacyjnych prowadzi burmistrz.

§ 5. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

1) działalność swych organów,

2) działalność organów jednostek pomocniczych,

3) gminne jednostki organizacyjne.

§ 6. Organami gminy są:

1) Rada Miejska w Drawsku Pomorskim,

2) Burmistrz Drawska Pomorskiego.

§ 7. Siedzibą organów gminy jest miasto Drawsko Pomorskie.

Rozdział 3

Jednostki pomocnicze gminy.

 

§ 8. 1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga rada w drodze uchwały z uwzględnieniem następujących zasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy gminy,

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa rada odrębną uchwałą,

3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miarę możliwości - uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

3. Organizację i zakres działania jednostek pomocniczych ustala rada w odrębnych statutach.

§ 9. 4  Uchwały, o których mowa w § 8 ust. 1, powinny określać w szczególności:

1) obszar;

2) granice;

3) siedzibę władz;

4) nazwę jednostki pomocniczej.

§ 10. 1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

2. Jednostki pomocnicze gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji oraz uzyskiwanymi z prowadzonej działalności przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

3. O sposobie rozdysponowania środków finansowych określonych w ust. 2 decydują organy jednostek pomocniczych.

4. Wszelkie wpływy uzyskiwane przez jednostki pomocnicze z prowadzonej działalności, dzierżawy lub najmu mienia itp. winny być wpłacane na rachunek urzędu.

5. W przypadku, gdy gmina pokrywa bezpośrednio koszty związane z utrzymaniem bądź eksploatacją mienia przekazanego jednostce pomocniczej, koszty pokrywane są ze środków danej jednostki bez potrzeby uzyskiwania zgody ich organów.

§ 11. 1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje burmistrz lub osoba przez niego upoważniona.

2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów gminy na zasadach określonych w niniejszym statucie i w statutach tych jednostek.

§ 12. 1. Na wniosek organów jednostki pomocniczej, rada może podjąć uchwałę o przekazaniu tej jednostce mienia komunalnego do korzystania na cele publiczne.

2. Uchwała, o której mowa w ust. 1 winna określać w szczególności:

1) rodzaj i szczegółowy opis przekazywanego składnika mienia komunalnego,

2) zakres przekazywania organom jednostki pomocniczej uprawnień odnośnie do przekazanego mienia,

3) zakres odpowiedzialności za przekazane mienie.

3. Jednostka pomocnicza zarządza i korzysta z przekazanego mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła na zasadach określonych w jej statucie. W szczególności statut jednostki określa zakres czynności, które w odniesieniu do przekazanego mienia przysługują samodzielnie organom jednostki pomocniczej.

§ 13. 1. Przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych mogą uczestniczyć w sesjach rady.

2. Osoby, o których mowa w ust. 1 mogą zabierać głos na sesjach w sprawach dotyczących działalności jednostki pomocniczej, którą reprezentują, bez prawa do udziału w głosowaniu.

3. Osoby, o których mowa w ust. 1, mogą być zapraszane do prac komisji rady i zabierać głos w sprawach dotyczących działalności jednostki pomocniczej, którą reprezentują, bez prawa do udziału w głosowaniu.

4. Zapisów ust. 2 i 3 nie stosuje się do przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych będących jednocześnie radnymi.

5. Zasady, na jakich przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej rada określa w odrębnej uchwale.

Rozdział 4

Organizacja wewnętrzna rady

§ 14. 1. Rada działa na sesjach oraz poprzez swoje komisje.

2. Burmistrz i komisje rady pozostają pod kontrolą rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 15. Strukturę rady stanowią:

1) przewodniczący,

2) dwóch wiceprzewodniczących,

3) Komisja Rewizyjna,

4) komisje stałe,

5) komisje doraźne powoływane przez radę do wykonywania określonych zadań.,

6) 5  Komisja Skarg, Wniosków i Petycji.

§ 16. 1. 6  Rada powołuje następujące stałe komisje:

1) Komisję Organizacyjną,

2) Komisję Rozwoju Wsi i Rolnictwa,

3) Komisję Spraw Społecznych, Infrastruktury i Finansów.

§ 17. 7 1. W skład Komisji Organizacyjnej wchodzą: przewodniczący, dwóch wiceprzewodniczących, przewodniczący stałych komisji, przewodniczący Komisji Rewizyjnej, przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków Petycji.

2. Komisję Organizacyjną zwołuje i kieruje jej pracami przewodniczący.

3. Do zadań Komisji Organizacyjnej należy:

1) opracowanie podstawowych kierunków działania rady,

2) koordynacja działań pozostałych komisji rady, przekazywanie im spraw do rozpatrzenia, rozpatrywanie korespondencji,

3) przygotowanie wstępnych propozycji porządku obrad sesji rady,

4) przyjmowanie skarg, wniosków i petycji,

5) składanie do rady wniosków w sprawie wynagrodzenia burmistrza,

6) podejmowanie inicjatywy uchwałodawczej, w szczególności w sprawach organizacyjnych gminy (statut, regulamin, itp.),

7) wykonywanie innych zadań powierzonych przez radę,

8) rozpatrywanie odwołania od decyzji o wyłączeniu od udziału w pracach Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

§ 18. 1. Komisje stałe, poza Komisją Organizacyjną, powołuje rada odrębną uchwałą, określając ich skład osobowy oraz zakres działania.

2. 8 Zakres działania Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Skarg, Wniosków i Petycji określa niniejszy statut.

3. W dziedzinach objętych zakresem działalności komisji stałych podejmują one i realizują wszystkie przedsięwzięcia służące wykonaniu zadań rady oraz określone i zlecane przez radę.

4. Komisje doraźne powołuje rada odrębną uchwałą określając ich skład osobowy oraz powierzone do wykonania zadania i okres, na jaki zostają powołane.

5. 9  Sołtysi oraz mieszkańcy mogą zbierać głos podczas posiedzeń komisji stałych, poza Komisją Organizacyjną, w wyznaczonym punkcie obrad.

§ 19. 1. Wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczących dokonuje rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

2. W porządku obrad pierwszej sesji rady uwzględnia się sprawozdanie burmistrza poprzedniej kadencji o stanie gminy.

§ 20. 1. Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony przez przewodniczącego jeden z wiceprzewodniczących:

1) ustala porządek obrad,

2) zwołuje sesje rady,

3) przewodniczy obradom,

4) sprawuje nadzór nad przestrzeganiem porządku sesji,

5) rozstrzyga o kwestiach proceduralnych niezastrzeżonych przez statut lub inne przepisy dla rady.

2. W razie niewyznaczenia wiceprzewodniczącego czynności wymienione w ust. 1 wykonuje wiceprzewodniczący starszy wiekiem.

§ 21. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu rady bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

§ 22. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji, rada na najbliższej sesji dokonuje wyboru radnego na wolne stanowisko.

§ 23. Obsługę rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Miejskiego w Drawsku Pomorskim, zatrudniony na stanowisku ds. obsługi Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim i organów pomocniczych.

Rozdział 5

Tryb pracy rady

I.

Sesje rady

§ 24. 1. Rada rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawach.

2. Rada może podejmować:

1) postanowienia proceduralne,

2) deklaracje - zawierające zobowiązanie rady do określonego postępowania w danej sprawie,

3) oświadczenia - zawierające stanowisko rady w określonej sprawie,

4) apele - zawierające formalne, niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,

5) opinie - zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.

3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii nie ma zastosowania przewidziany w statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

4. 10 Rada może kierować do burmistrza wnioski stanowiące wytyczne do podjęcia określonej inicjatywy lub określonego działania lub zawierające wymóg przedłożenia określonej informacji czy sprawozdań. Wnioski te wymagają przegłosowania przez radę. Wnioski przekazuje się burmistrzowi do realizacji w terminie do 3 dni roboczych od zakończenia sesji. Informacje w sprawie realizacji wniosków przekazuje burmistrz pisemnie przewodniczącemu w terminie 21 dni od dnia ich otrzymania.

§ 25. 1. Rada obraduje na sesjach:

1) zwyczajnych przewidzianych w planie pracy rady,

2) uroczystych,

3) zwoływanych na wniosek poza planem pracy rady.

2. Sesje zwyczajne rady odbywają się zgodnie z przyjętym przez radę planem pracy, który w miarę potrzeb może być przez radę zmieniany i uzupełniany, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

3. Sesje uroczyste zwoływane są w sprawach okazjonalnych poza planem pracy rady.

4. Sesje na wniosek zwołuje przewodniczący na wniosek burmistrza lub co najmniej ¼ ustawowego składu rady w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

II.

Przygotowanie sesji

§ 26. 1. Sesje przygotowuje przewodniczący rady.

2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad,

2) ustalenie czasu i miejsca obrad,

3) dostarczenie radnym materiałów, w tym projektów uchwał dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

3. Sesje zwołuje przewodniczący rady lub z jego upoważnienia - jeden z wiceprzewodniczących.

4. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad w skuteczny sposób, załączając porządek obrad wraz z projektami uchwał.

5. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 27. 11 1. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji wraz z projektami uchwał i innymi materiałami dotyczącymi danej sesji dostarczone będą radnym przesyłką elektroniczną z możliwością odbioru za pomocą urządzeń dostarczonych przez Urząd Miejski w Drawsku Pomorskim.

2. W przypadku, gdy dostarczenie zawiadomienia o terminie, miejscu i przedmiocie sesji wraz z projektami uchwał i innymi materiałami dotyczącymi danej sesji w sposób określony w ust. 1 nie jest możliwe z przyczyn technicznych dostarcza się je za pomocą poczty elektronicznej na adres mailowy wskazany przez radnego, bądź za pomocą przesyłki listowej.

§ 28. 1. Przed każdą sesją przewodniczący rady po zasięgnięciu opinii burmistrza ustala listę osób zaproszonych na sesję.

2. Do udziału w sesjach rady mogą zostać zaproszeni pracownicy urzędu, których deleguje burmistrz oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli rady.

III.

Przebieg sesji

§ 29. 12 Burmistrz zobowiązany jest udzielić radzie pomocy technicznej, organizacyjnej i prawnej w przygotowaniu i przebiegu sesji.

§ 30. Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

§ 31. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych przepisami ustaw.

§ 32. Sesje odbywają się podczas jednego posiedzenia. Jeżeli zachodzi konieczność kontynuacji obrad, rozpatrywanie spraw może być przełożone na inny termin wyznaczony przez radę.

§ 33. Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu, chyba, że ustawa stanowi inaczej.

§ 34. 1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad, przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji. Uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.

§ 35. 1. Sesje otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności lub braku możliwości prowadzenia obrad, jeden z wiceprzewodniczących rady, upoważniony przez przewodniczącego lub najstarszy wiekiem - w przypadku braku wskazania przez przewodniczącego.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły "Otwieram (numer kolejny sesji) sesję Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim".

3. Po otwarciu sesji prowadzący obrady na podstawie listy obecności radnych stwierdza prawomocność obrad.

4. Po stwierdzeniu, że rada może obradować, prowadzący obrady przedstawia projekt porządku obrad i przyjmuje wnioski w tej sprawie.

5. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny lub burmistrz.

6. Wnioski w sprawie zmiany porządku obrad poddawane są pod głosowanie w kolejności ich zgłaszania.

7. Zmiany w porządku obrad mogą zostać wprowadzone bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zmianę kolejności punktów porządku, które nie zostały jeszcze zrealizowane.

§ 36. Przewodniczący rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:

1) stwierdzenia quorum,

2) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

3) zamknięcia listy mówców,

4) ustalenia czasu wystąpienia dyskutantów,

5) przeliczenia głosów,

6) zamknięcia listy kandydatów przy wyborach,

7) 13 zgłoszenie autopoprawek do projektu uchwały lub wycofania projektu, jeśli stał się bezprzedmiotowy,

8) przestrzegania porządku obrad,

9) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia,

10) zarządzenia kilkuminutowej przerwy w obradach.

§ 37. Porządek obrad zwyczajnej sesji rady obejmuje w szczególności:

1) 14 przedstawienie porządku obrad i przyjęcie wniosków w sprawie jego zmiany,

2) sprawozdanie z działalności burmistrza w okresie między sesjami, oraz z wykonania uchwał rady,

3) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,

4) zgłaszanie interpelacji, wniosków i zapytań przez radnych,

5) 15 (uchylony),

6) sprawy bieżące.

§ 38. 16 1. W sprawach dotyczących gminy radni mogą kierować interpelacje i zapytania do burmistrza.

2. Interpelacje dotyczą spraw o istotnym znaczeniu dla gminy.

3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania.

4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce przewodniczącego w czasie sesji lub między sesjami, który przekazuje je niezwłocznie burmistrzowi.

5. Burmistrz lub osoba przez niego wyznaczona, jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania.

6. Wszystkie interpelacje oraz udzielone na nie odpowiedzi są rejestrowane w rejestrze interpelacji prowadzonym przez pracownika ds. obsługi Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim i jednostek pomocniczych.

7. Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi podawana jest do publicznej wiadomości poprzez niezwłoczną publikację w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 39. 17  (uchylony).

§ 40. 1. Przewodniczący rady prowadzi obrady zgodnie z porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. W czasie rozpatrywania projektów uchwał przewodniczący w pierwszej kolejności udziela głosu burmistrzowi lub wskazanej przez niego osobie. Następnie głos zabierają przedstawiciele komisji opiniujący projekt. Głos mogą zabierać także radni i przewodniczący klubów radnych.

3. Przewodniczący rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

4. Przewodniczący rady może, w uzasadnionych przypadkach, udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

§ 41. 1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu odbiega od tematu sesji bądź wyraźnie przekracza wyznaczony dla niego czas, prowadzący obrady przywołuje radnego "do rzeczy". Po dwukrotnym przywołaniu może pozbawić radnego głosu, chyba że rada postanowi inaczej.

3. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad osobom spoza rady, które swoim zachowaniem zakłócają porządek lub uchybiają powadze sesji.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję i publiczności.

5. W przypadku zakłócenia porządku sesji przewodniczący może o tym fakcie powiadomić organy ścigania.

§ 42. 1. W celu zapewnienia sprawniejszego przebiegu sesji, przewodniczący może zarządzić wybór sekretarza obrad.

2. Wyboru sekretarza obrad dokonuje rada zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

3. Sekretarz nadzoruje prowadzenie protokołu obrad, a także wykonuje inne czynności zlecone przez przewodniczącego.

§ 43. 1. Po wyczerpaniu listy mówców, przewodniczący zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub burmistrzowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowanie poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Po rozpoczęciu procedury głosowania do momentu zarządzenia głosowania, przewodniczący może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 44. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę "Zamykam (numer kolejny sesji) sesję Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim".

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 45. Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym odbywa się sesja.

§ 46. 1. Z każdej sesji pracownik ds. obsługi Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim i organów pomocniczych sporządza protokół stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć, zawierający w szczególności:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazanie numerów uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) imiona i nazwiska nieobecnych członków rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4) 18 (uchylony),

5) ustalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków,

7) 19 imienny wykaz głosowań radnych,

8) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz listę zaproszonych gości, teksty podjętych przez radę uchwał, oświadczenia, nagranie przebiegu sesji i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.

3. 20 Protokół sporządza się bez zbędnej zwłoki po zakończeniu sesji. Niezwłocznie po jego sporządzeniu protokół udostępnia się w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.

4. 21 (uchylony).

§ 47. 1. Protokół wykłada się do wglądu radnych w Biurze Rady Miejskiej.

2. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu, o których uwzględnieniu decyduje przewodniczący obrad po uprzednim wysłuchaniu protokolanta i nagrania przebiegu sesji.

3. Radni, których wnioski nie zostały uwzględnione, mogą przedkładać je na najbliższej sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

IV.

Uchwały

§ 48. 1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach w drodze uchwał.

2. Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które muszą być odnotowane w protokole sesji.

§ 49. 1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:

1) burmistrz,

2) komisje rady,

3) 22 grupa co najmniej 3 radnych,

4) kluby radnych.,

5) 23  grupa mieszkańców gminy, posiadających czynne prawo wyborcze do organu stanowiącego w ilości co najmniej 200 osób.

§ 50. Projekt uchwały winien być zredagowany zwięźle i oddawać rzeczywistą treść oraz zawierać w szczególności:

1) tytuł uchwały,

2) podstawę prawną,

3) merytoryczną treść uchwały,

4) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

5) określenie terminu wejścia w życie uchwały, a w razie konieczności okres jej obowiązywania,

6) uzasadnienie zawierające w szczególności:

a) wyjaśnienie potrzeby i celu podjęcia uchwały,

b) przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne podjęcia uchwały,

c) w razie konieczności należy podać informacje o wynikach przeprowadzonych konsultacji lub o uzyskanych w toku przygotowywania projektu opiniach innych organów,

7) podpis radcy prawnego świadczący o zgodności projektu uchwały z aktualnym stanem prawnym,

8) pod uzasadnieniem należy umieścić podpis osoby, która uchwałę przygotowała.

§ 51. 1. 24 Projekt uchwały przedkłada się nie później niż na 14 dni przed terminem sesji przewodniczącemu, który kieruje go do odpowiedniej merytorycznie komisji w celu zaopiniowania.

2. Komisja po rozpoznaniu kierowanego do niej projektu uchwały wydaje opinię i:

a) wnioskuje o przyjęcie projektu bez poprawek,

b) proponuje wniesienie do projektu poprawek,

c) wnosi o odrzucenie projektu.

3. W uzasadnionych wypadkach przewodniczący może skierować projekt uchwały, której projekt przedłożył burmistrz, bez opinii właściwej merytorycznie komisji.

4. Projekt uchwały powinien być skierowany do komisji w odpowiednim czasie umożliwiającym jego gruntowną analizę i rzetelną ocenę.

5. W przypadku projektów uchwał wnoszonych przez komisje, kluby lub radnych, przewodniczący przesyła je do burmistrza w celu wyrażenia opinii.

6. Opinię odpowiedniej komisji dotyczącą projektu uchwały komisja przekazuje na piśmie przewodniczącemu przed rozpoczęciem sesji.

§ 52. 1. Uchwały opatruje się w okresie kadencji numerem sesji, kolejnym numerem uchwały z podaniem roku jej podjęcia.

2. Uchwały podpisuje przewodniczący obrad.

3. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji.

4. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

5. Wszystkie uchwały umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej, a uchwały podlegające publikacji dodatkowo na tablicy ogłoszeń urzędu, chyba że uchwała lub przepis szczególny stanowi inaczej.

6. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.

V.

Procedura głosowania

§ 53. 1. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

2. Rozstrzygnięcia rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym, chyba, że przepis ustawy stanowi inaczej.

§ 54. 1. W debacie nad uchwałą głos zabierają przewodniczący komisji opiniujących projekt, którzy są zobowiązani do przedstawienia wniosków i poprawek proponowanych przez komisję.

2. Głosowanie projektu uchwały poprzedzone jest głosowaniem poprawek, przy czym przewodniczący w pierwszej kolejności poddaje pod głosowanie poprawki i wnioski najdalej idące. Ewentualny spór co do tego, który wniosek jest najdalej idący, rozstrzyga przewodniczący.

3. Radny zgłaszający wniosek lub poprawkę, która ma być poddana pod głosowanie, zobowiązany jest ogłosić zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości, co do intencji wnioskodawcy.

4. Autopoprawki do projektu uchwały zgłoszone przez projektodawców nie podlegają głosowaniu.

5. Kolejność głosowania nad projektami uchwał jest następująca:

1) głosowanie wniosku o odrzucenie projektu w całości, jeżeli wniosek taki został złożony,

2) głosowanie wniosku o odesłanie projektu do komisji, jeżeli taki wniosek został złożony,

3) głosowanie poprawek do poszczególnych paragrafów, przy czym w pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,

4) w przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie,

5) głosowanie projektu w całości w brzmieniu zaproponowanym przez wnioskodawcę, wraz ze zmianami wynikającymi z poszczególnych przyjętych w uprzednich głosowaniach poprawek.

6. Po zakończeniu głosowania przewodniczący ogłasza liczbę radnych biorących udział w głosowaniu, liczbę głosów "za", "przeciw", "wstrzymujących się" oraz ogłasza przyjęcie albo odrzucenie projektu poddanego pod głosowanie.

§ 55. 25 1. Głosowania jawne na sesjach rady odbywają się za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych.

2. W przypadku, gdy przeprowadzenie głosowania w sposób określony w ust. 1 nie jest możliwe z przyczyn technicznych przeprowadza się głosowanie imienne.

3. Imienny wykaz głosowań radnych podaje się niezwłocznie do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 56. 1. Głosowanie imienne przeprowadza się w przypadkach przewidzianych w ustawach oraz na wniosek radnego przyjęty przez radę.

2. Głosowanie imienne przeprowadza się w sposób następujący: przewodniczący odczytuje kolejno nazwiska radnych z listy obecności, a każdy wezwany do głosowania radny wypowiada słowo: "za", albo "przeciw", albo "wstrzymuję się".

3. Głosowanie imienne podlega dokładnemu zapisaniu w protokole z sesji.

§ 57. 1. W głosowaniu tajnym radni głosują nad treścią uchwały na kartach do głosowania, które określają:

1) tytuł - przedmiot głosowania (wynikający z głosowanego projektu uchwały),

2) datę głosowania,

3) w przypadku głosowania nad kandydaturą do pełnienia funkcji - nazwiska kandydatów i kratki przeznaczone do postawienia znaku X przy nazwisku wybranego kandydata,

4) w zależności od przedmiotu głosowania - opcje do wyboru przez radnego: "za", "przeciw", "wstrzymuję się" i kratki przeznaczone do postawienia znaku X przy wybranej opcji.

2. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana przez radę w składzie od 3 do 5°sób, do której zadań należy:

1) przygotowanie kart do głosowania, których nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji,

2) ustalanie i ogłaszanie radnym regulaminu głosowania odrębnego dla każdego głosowania, w zależności od jego przedmiotu,

3) sporządzanie protokołu z przeprowadzonego głosowania tajnego, który stanowi załącznik do protokołu z sesji.

3. Komisja skrutacyjna wybiera spośród siebie przewodniczącego, który ogłasza wyniki głosowania tajnego radnym na sesji.

4. Po zakończeniu głosowania karty do głosowania pakuje się do koperty, zamyka ją i oznacza ją odpowiednio do daty i przedmiotu głosowania, oraz dołącza się do protokołu z głosowania.

§ 58. 1. W przypadku głosowań personalnych, gdy kandydat jest tylko jeden, na karcie do głosowania, obok imienia i nazwiska kandydata, umieszcza się wyrazy "za" i "przeciw".

2. Przy każdym z tych wyrazów umieszcza się kratkę. Radny głosuje poprzez postawienie znaku "X" w jednej z kratek.

3. W przypadku głosowań personalnych, gdy kandydatów jest więcej niż jeden, na karcie do głosowania, obok wpisanych w porządku alfabetycznym nazwisk kandydatów, umieszcza się kratki.

4. Radny głosuje poprzez postawienie znaku "X" w kratce przy nazwiskach kandydatów, których wybiera.

§ 59. 1. Zwykła większość głosów jest to większość ważnie oddanych głosów "za" przewyższająca co najmniej o jeden głos liczbę głosów "przeciw", z wyłączeniem głosów "wstrzymujących się". Równość głosów "za" i "przeciw" oznacza, że wniosek lub kandydatura nie uzyskała wymaganej zwykłej większości głosów.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na każdą z pozostałych osób lub wniosek.

3. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden głos ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita, przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

4. W przypadku głosowania bezwzględną większością ustawowego składu rady przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu rady.

VI.

Komisje rady

§ 60. 1. Rada może powołać komisje stałe lub doraźne, określając ich przedmiot działania, zadania oraz skład osobowy.

2. 26 Komisje stałe, o których mowa w § 15 i § 16 niniejszego statutu, działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym radzie.

3. Do komisji doraźnych stosuje się odpowiednio postanowienia dotyczące komisji stałych.

4. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

§ 61. 1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji wybierany przez radę spośród radnych.

2. Przewodniczący zwołuje posiedzenia komisji zgodnie z planem pracy, informując przewodniczącego rady o terminie i tematyce posiedzenia komisji.

3. Komisja odbywa posiedzenie przy obecności co najmniej połowy jej członków.

4. Przewodniczący komisji składa radzie raz w roku sprawozdanie z działalności komisji.

§ 62. 1. Komisje pracują na posiedzeniach, wykonując czynności opiniodawcze, doradcze oraz analityczno- kontrolne. Czynności te mogą dotyczyć całego zakresu spraw przekazanych do kompetencji komisji.

2. Jeżeli w trakcie prowadzonych spraw komisje stwierdzą konieczność przeprowadzenia kontroli, a kontrola taka nie znajduje się w planie pracy Komisji Rewizyjnej, powinny wystąpić do przewodniczącego rady z inicjatywą przeprowadzenia kontroli.

3. Komisje są uprawnione do wizytowania obiektów lub jednostek organizacyjnych, jeśli przedmiotem jej opinii są sprawy dotyczące działalności tych jednostek.

4. Komisje posiadają inicjatywę uchwałodawczą i w zakresie swych działań mogą występować z inicjatywami upowszechniającymi działania samorządu wśród mieszkańców gminy.

§ 63. 1. Komisje rozpatrują sprawy z inicjatywy własnej oraz wydają opinie na wniosek rady lub burmistrza.

2. Opinie komisji nie wiążą rady i burmistrza.

3. Komisje mogą występować do burmistrza z uzasadnionymi wnioskami.

4. Burmistrz po rozpatrzeniu wniosku podejmuje decyzję o jego uwzględnieniu lub odrzuceniu.

5. Komisja w przypadku nieuwzględnienia wniosku przez burmistrza może zwrócić się do rady o zajęcie stanowiska w tej sprawie.

6. Wszystkie komisje opinie składają na piśmie, a przewodniczący poszczególnych komisji przedkładają te opinie na sesji.

§ 64. 1. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia inicjowane przez przewodniczącego komisji wiodącej tematycznie.

2. 27 Obradom przewodniczy przewodniczącykomisji wiodącej tematycznie, a w razie jego nieobecności jeden z przewodniczących pozostałych komisji.

3. 28 Komisje mogą wydawać wspólne opinie, które przewodniczący komisji wiodącej tematycznie przedkłada na sesji.

§ 65. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji, a w przypadku komisji wspólnych w obecności co najmniej połowy składu każdej z komisji.

§ 66. 29 1. Do pracy komisji mają odpowiednio zastosowanie § 29-36, § 40-45 oraz § 47 niniejszego statutu.

2. Z każdego posiedzenia jest sporządzany protokół przez sekretarza komisji wybranego spośród obecnych na posiedzeniu radnych.

VII.

Radni

§ 67. 1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach rady i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. W razie nieobecności na sesjach rady lub posiedzeniach komisji, radni powinni przed sesją lub posiedzeniem, albo nie później niż w ciągu 7 dni od ich odbycia usprawiedliwić swoją nieobecność u przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.

§ 68. Przewodniczący rady lub wiceprzewodniczący pełnią stałe dyżury w siedzibie rady jeden raz w tygodniu, co najmniej 2 godziny.

VII.

Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego

§ 69. 1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

§ 70. 1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

Rozdział 6

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

I.

Organizacja Komisji Rewizyjnej

§ 71. 1. Komisja Rewizyjna jest stałą komisją powołaną przez radę w celu kontrolowania działalności burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy, a także w celu wykonywania innych zadań zleconych przez radę w zakresie kontroli.

2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych gminy, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

3. Komisja Rewizyjna bada i ocenia na polecenie rady, materiały z kontroli działalności burmistrza i jednostek organizacyjnych, dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznych.

4. Komisja Rewizyjna wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i niniejszym statucie.

§ 72. Komisja Rewizyjna podlega radzie i przedkłada jej swój plan pracy do zatwierdzenia.

 

§ 73. 1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą: przewodniczący, wiceprzewodniczący oraz przynajmniej trzech członków wybieranych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady. W składzie Komisji Rewizyjnej uczestniczą jako członkowie przedstawiciele wszystkich klubów.

2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera rada na wniosek tej komisji.

3. Wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

4. Odwołanie członków Komisji Rewizyjnej następuje na zasadach określonych w ust. 1.

5. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą być powołani radni pełniący funkcję przewodniczącego rady i wiceprzewodniczącego rady.

6. Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka Komisji Rewizyjnej na przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady.

§ 74. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje jej pracę i prowadzi obrady. W przypadku jego nieobecności lub niemożności działania, jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.

§ 75. 1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej pracach, gdyby było podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. W sprawie wyłączenia wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

3. O wyłączeniu przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje rada.

4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się do rady na piśmie od decyzji o wyłączeniu - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o tej decyzji.

II.

Zadania kontrolne Komisji Rewizyjnej

§ 76. 1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność burmistrza, jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy pod względem:

1) legalności,

2) gospodarności,

3) rzetelności,

4) celowości, oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja Rewizyjna kontrolując działalność burmistrza i jednostek organizacyjnych bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu gminy.

§ 77. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie rady w zakresie i formach wskazanych w uchwałach rady.

§ 78. Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

2) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.

§ 79. 1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).

2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4. Uchwały rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.

§ 80. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą trwać nie dłużej niż 3 dni robocze.

§ 81. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

III.

Tryb kontroli

§ 82. 1. Kontroli dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z trzech członków Komisji Rewizyjnej.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3. Kontrole (z zastrzeżeniem ust. 6) przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

4. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 3 oraz dowody osobiste.

5. W przypadkach niecierpiących zwłoki, każdy z członków Komisji Rewizyjnej może przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszego upoważnienia, o którym mowa w ust. 3. Za przypadki niecierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje, w których członek Komisji Rewizyjnej poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu komunalnym.

6. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 5, kontrolujący jest obowiązany zwrócić się - w najkrótszym możliwym terminie - do przewodniczącego komisji, o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.

7. W przypadku niezwrócenia się o wyrażenie zgody lub też odmowy wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 6, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt Komisji Rewizyjnej.

§ 83. 1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia o popełnieniu przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego rady.

§ 84. 1. O zamiarze podjęcia czynności kontrolnych przewodniczący Komisji Rewizyjnej powiadamia na piśmie kierownika jednostki kontrolowanej z 7-dniowym wyprzedzeniem, określając przedmiot, zakres i datę rozpoczęcia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

4. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 2 i 3, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

5. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 4.

§ 85. Czynności kontrolne wykonywane są w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

IV.

Protokoły kontroli Komisji Rewizyjnej

§ 86. 1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imiona i nazwiska kontrolującego (kontrolujących),

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik kontroli, a w szczególności wnioski wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy,

2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

§ 87. 1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części osób kontrolujących, osoby te zobowiązane są do złożenia w terminie trzech dni od daty odmowy, pisemnego wyjaśnienia jej przyczyny.

2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej. Jeżeli podpisania protokołu odmówił przewodniczący Komisji Rewizyjnej, składa on - na zasadach wyżej podanych - wyjaśnienia przewodniczącemu rady.

§ 88. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może ustosunkować się co do treści i wyników kontroli w formie wystąpienia.

2. Wystąpienie, o którym mowa w ust. 1 składa się przewodniczącemu rady w terminie 7 dni od daty przedstawienia protokołu kierownikowi kontrolowanego podmiotu.

§ 89. Protokół pokontrolny sporządza się w czterech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu - otrzymują: przewodniczący rady, przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu oraz burmistrz.

V.

Zadania opiniodawcze Komisji Rewizyjnej

§ 90. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedkłada opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu i wniosek w sprawie udzielenia lub nie udzielenia burmistrzowi absolutorium.

§ 91. 1. Komisja Rewizyjna opiniuje na piśmie wniosek o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania burmistrza z przyczyny innej niż nieudzielenie absolutorium burmistrzowi i przedkłada je przewodniczącemu rady w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.

§ 92. Komisja Rewizyjna wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach rady.

VI.

Plan pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej

§ 93. 1. Komisja Rewizyjna przedkłada radzie do zatwierdzenia plan pracy i kontroli na ostatniej sesji danego roku.

2. Plan przedłożony radzie musi zawierać co najmniej:

a) terminy odbywania posiedzeń,

b) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

3. Przystąpienie do wykonywania kontroli może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

§ 94. 1. Komisja Rewizyjna składa radzie - na pierwszej sesji w roku - sprawozdanie ze swej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

a) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

b) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

c) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,

d) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli.

VII.

Posiedzenia Komisji Rewizyjnej

§ 95. 1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie ze swoim planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. Posiedzenia, które nie są objęte planem pracy Komisji Rewizyjnej mogą być zwołane z własnej inicjatywy przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny wniosek:

a) przewodniczącego rady,

b) nie mniej niż 3 członków Komisji Rewizyjnej.

3. Przewodniczący rady oraz członkowie Komisji Rewizyjnej składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji Rewizyjnej, zobowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.

4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na posiedzenie:

a) radnych niebędących członkami Komisji Rewizyjnej,

b) osoby zaangażowane w charakterze biegłych lub ekspertów.

5. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków Komisji Rewizyjnej biorących udział w posiedzeniu.

§ 96. (uchylony).

IX.

Postanowienia końcowe

§ 97. Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej prowadzi osoba zatrudniona na stanowisku ds. obsługi Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim i jednostek pomocniczych.

§ 98. 1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

2. 30  W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków publicznych, przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu gminy.

§ 99. 1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie rady współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

5. Przewodniczący rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 100. Komisja Rewizyjna może występować do organów gminy z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

Rozdział 61 31   

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji

§ 1001. 1. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji jest stałą komisją rady powoływaną do rozpatrywania skarg na działanie burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych, rozpatrywania wniosków obywateli oraz składanych przez nich petycji.

2. W skład Komisji Skarg, Wniosków i Petycji wchodzą przewodniczący, wiceprzewodniczący oraz przynajmniej trzech członków wybieranych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady. W składzie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji uczestniczą jako członkowie przedstawiciele wszystkich klubów.

3. Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji wybiera rada na wniosek członków Komisja Skarg, Wniosków i Petycji.

4. Wiceprzewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji oraz - w miarę potrzeby - jej sekretarza wybiera Komisja Skarg, Wniosków i Petycji ze swojego grona.

5. Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji organizuje pracę tej komisji i prowadzi jej obrady.

6. W przypadku nieobecności przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

7. Członkowie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji podlegają wyłączeniu od udziału w pracach Komisji Skarg, Wniosków i Petycji na własną prośbę lub na skutek wyłączenia przez przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w przypadkach określonych w art. 24 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.

8. W sprawach wyłączenia wiceprzewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji oraz poszczególnych członków tej komisji decyduje pisemnie przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

9. O wyłączeniu przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji decyduje przewodniczący.

10. Wyłączony członek Komisji Skarg, Wniosków i Petycji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Komisji Organizacyjnej w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

§ 1002. 1. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji może zaprosić na posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji radnych oraz inne osoby, w tym charakterze biegłych lub ekspertów.

3. Z posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji sporządza się protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków Komisji Skarg, Wniosków i Petycji uczestniczących w posiedzeniu.

4. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji przeprowadza postępowanie wyjaśniające w sprawach skarg, do których rozpatrzenia właściwa jest rada, zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego i przedstawiaradzie projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi wraz z uzasadnieniem.

5. Skargę, o której mowa w ust. 1 przewodniczący przekazuje niezwłocznie przewodniczącemu Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. W razie wątpliwości dotyczących właściwości organu lub wątpliwości, czy złożony dokument jest skargą rozpatrywaną w trybie określonym w kodeksie postępowania administracyjnego, przewodniczący kieruje do radcy prawnego lub pracownika sprawującego obsługę prawną urzędu wniosek o wydanie opinii w tym przedmiocie. W razie niewłaściwości rady lub trybu skargowego, wniosek (skargę) przekazuje się do burmistrza.

6. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji bez zbędnej zwłoki podejmuje działania zmierzające do wyjaśnienia podstaw skargi, tak, aby w ustawowym terminie możliwe było udzielenie odpowiedzi na skargę.

7. Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji występuje pisemnie do osób, których działania lubzaniechania dotyczy skarga, o przedłożenie wyjaśnień i dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia skargi i zajęcia przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji stanowiska.

8. Rozpatrywanie skarg następuje na posiedzeniu Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Przed zajęciem stanowiska Komisja Skarg, Wniosków i Petycji ma obowiązek wysłuchać osoby, której działalności skarga dotyczy. Na posiedzenie zaprasza się skarżącego, jednak jego nieobecność nie wstrzymuje rozpatrzenia skargi.

9. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji ma prawo korzystać z pomocy merytorycznych pracowników urzędu oraz wszelkiej pomocy prawnej przy rozpatrywaniu skarg.

10. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji ma obowiązek dokonania rzetelnej i obiektywnej oceny przedstawionych wyjaśnień i dokumentów. W szczególności Komisja Skarg, Wniosków i Petycji nie uznaje zasadności skargi, jeśli postępowanie osoby, której skarga dotyczy, było zgodne z prawem i przyjętymi standardami postępowania.

11. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji przygotowuje projekt uchwały rady, w którym proponuje:

1) uznanie skargi za zasadną, albo

2) uznanie skargi za niezasadną.

12. Do projektu uchwały wymienionego w ust. 11 załącza się uzasadnienie faktyczne i prawne, w którym Komisja Skarg, Wniosków i Petycji szczegółowo określa, jakie zarzuty i na jakiej podstawie uwzględniła oraz jakie zarzuty skargi nie zostały uwzględnione i z jakiej przyczyny.

Rozdział 7

Zasady działania klubów radnych

§ 101. 1. Radni mogą tworzyć kluby radnych liczące nie mniej niż 3 radnych.

2. 32 Kluby radnych działają pod przewodnictwem przewodniczącego klubu i podejmują uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków.

3. Członkowie klubu wybierają ze swojego grona przewodniczącego klubu.

4. Przewodniczący klubu zgłasza niezwłocznie przewodniczącemu rady fakt powstania klubu podając:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

5. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania, przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym przewodniczącego rady.

6. Przewodniczący rady prowadzi rejestr klubów radnych.

7. Kluby tworzone są na okres kadencji rady. Upływ kadencji rady jest jednoznaczny z rozwiązaniem klubów.

8. 33 Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków podjętych na mocy uchwały rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej trzech.

9. Warunki organizacyjne w zakresie niezbędnym do funkcjonowania klubu zapewnia burmistrz, po zatwierdzeniu środków finansowych na ten cel uchwałą rady.

§ 102. Przewodniczący klubu lub osoba upoważniona ma prawo w imieniu klubu wyrażać opinie i kierować wnioski do rady.

Rozdział 8

Tryb pracy burmistrza

§ 103. Burmistrz wykonuje:

1) uchwały rady,

2) jemu przypisane zadania i kompetencje,

3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie - na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,

4) inne zadania określone ustawami i niniejszym statutem.

§ 104. 1. Rozstrzygnięcia burmistrza zapadają w formie zarządzeń, postanowień, decyzji

administracyjnych i poleceń wykonawczych.

2. Zarządzenia mające postać odrębnych dokumentów, powinny być zredagowane w sposób czytelny, zwięzły i zawierać przede wszystkim:

1) kolejny numer;

2) datę i tytuł;

3) podstawę prawną,

4) treść merytoryczną,

5) określenie, komu powierza się wykonanie zarządzenia;

6) termin wejścia w życie zarządzenia i ewentualny czas jego obowiązywania.

Rozdział 9

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów rady, komisji i burmistrza

§ 105. Każdy ma prawo wstępu na sesje rady i posiedzenia jej komisji, z możliwością zapisu obrazu i dźwięku.

§ 106. Protokoły z posiedzeń rady i komisji udostępnia się do wglądu zainteresowanych osób po ich sporządzeniu.

§ 107. Dostęp do dokumentów i korzystania z nich odbywa się według następujących zasad:

1) dokumenty z zakresu działania rady i komisji udostępnia się na stanowisku do spraw obsługi Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim i jednostek pomocniczych,

2) dokumenty z zakresu działania burmistrza udostępniane są w Referacie Ogólno - Organizacyjnym,

3) wyznaczony pracownik właściwego referatu prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie dokumentów zawierający dane wnioskodawcy, datę złożenia wniosku, zakres żądanych materiałów oraz wyznaczony przez pracownika termin ich udostępnienia,

4) dokumenty udostępniane są na wniosek zainteresowanego określający rodzaj dokumentów i ewentualnie problematykę, której dotyczą. Wniosek powinien być złożony na piśmie lub ustnie wyznaczonemu pracownikowi, który niezwłocznie odnotowuje wniosek w prowadzonym rejestrze, a w przypadku osobistego złożenia wniosku przez zainteresowanego, informuje go o terminie, w którym dokumenty te zostaną udostępnione,

5) dokumenty udostępnia się:

a) niezwłocznie, jeżeli zainteresowany zgłasza wniosek osobiście i dotyczy on protokołu z sesji,

b) w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia wpływu wniosku, ustalonym w chwili osobistego złożenia wniosku i podanym do wiadomości zainteresowanego,

c) w terminie nie dłuższym niż 14 dni od wpływu wniosku, jeżeli nie został on złożony osobiście i zachodzi potrzeba pisemnego poinformowania zainteresowanego o terminie udostępnienia mu dokumentów,

d) wgląd do dokumentów przekazanych do archiwum zakładowego odbywa się po uprzednim zgłoszeniu przez wnioskodawcę z 3 - dniowym wyprzedzeniem,

6) dokumenty udostępnia się zainteresowanemu w siedzibie i w godzinach pracy urzędu, w obecności wyznaczonego pracownika,

7) zainteresowany może sporządzać odpisy z udostępnionych mu dokumentów, które na jego żądanie będą potwierdzane za zgodność z oryginałem,

8) radny występuje z wnioskiem o udostępnienie informacji za pośrednictwem przewodniczącego rady.

Rozdział 10

Postanowienia końcowe

§ 108. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Nr VI/30/2003 Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim z dnia 28 lutego 2003 r. w sprawie Statutu Gminy Drawsko Pomorskie (Dz. Urz. Województwa Zachodniopomorskiego Nr 39, poz. 619, Nr 51, poz. 894; z 2009 r. Nr 51, poz. 1295) z wyjątkiem § 5[u1] oraz załącznika Nr 2 i Nr 3 do statutu.

§ 109. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

 

ZAŁĄCZNIK Nr 1 34


MAPA

grafika

1§ 2 pkt 9 zm. przez § 1 pkt 1 lit. a uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

2§ 2 pkt 11 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

3§ 3 ust. 2 zm. przez § 1 pkt 2 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

4§ 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr XXXVII/343/2013 z dnia 27 czerwca 2013 r. (Zacho.13.2883) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 sierpnia 2013 r.

5§ 15 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 3 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

6§ 16 ust. 1 zm. przez § 1 pkt 4 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

7§ 17 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

8§ 18 ust. 2 zm. przez § 1 pkt 6 lit. a uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

9§ 18 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

10§ 24 ust. 4 zm. przez § 1 pkt 7 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

11§ 27 zmieniony przez § 1 pkt 8 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

12§ 29 zmieniony przez § 1 pkt 9 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

13§ 36 pkt 7 zm. przez § 1 pkt 10 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

14§ 37 pkt 1 zm. przez § 1 pkt 11 lit. a uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

15§ 37 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 11 lit. b uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

16§ 38 zmieniony przez § 1 pkt 12 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

17§ 39 uchylony przez § 1 pkt 13 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

18§ 46 ust. 1 pkt 4 uch. przez § 1 pkt 14 lit. a tiret pierwsze uchwały nr LXV/500/2018 z dn. 29.11.2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dn. 1.01. 2019 r.

19§ 46 ust. 1 pkt 7 zm. przez § 1 pkt 14 lit. a tiret drugie uchwały nr LXV/500/2018 z dn. 29.11.2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dn. 1 stycznia 2019 r.

20§ 46 ust. 3 zm. przez § 1 pkt 14 lit. b uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

21§ 46 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 14 lit. c uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

22§ 49 ust. 1 pkt 3 zm. przez § 1 pkt 15 tiret pierwsze uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29.11.2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dniem 1.01.2019 r.

23§ 49 ust. 1 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 15 tiret trzecie uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29.11.2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dn. 1.01. 2019 r.

24§ 51 ust. 1 zm. przez § 1 pkt 16 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

25§ 55 zmieniony przez § 1 pkt 17 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

26§ 60 ust. 2 zm. przez § 1 pkt 18 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

27§ 64 ust. 2 zm. przez § 1 pkt 19 lit. a uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

28§ 64 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. b uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

29§ 66 zmieniony przez § 1 pkt 20 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

30Wojewoda Zachodniopomorski rozstrzygnięciem nadzorczym nr NK.3.4131.471.2012.AB z dnia 19 grudnia 2012 r. (Zacho.13.259) stwierdził nieważność § 98 ust. 2 we fragmencie "celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu gminy".

31Rozdział 61 dodany przez § 1 pkt 22 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.

32§ 101 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 23 lit. a uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dn. 1 stycznia 2019 r.

33§ 101 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 23 lit. b uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dn. 1 stycznia 2019 r.

34Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 24 uchwały nr LXV/500/2018 z dnia 29 listopada 2018 r. (Zacho.2018.5795) zm. nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 2019 r.


 [u1]§ 5. 1.Herbem Gminy jest tarcza z wizerunkiem dwóch trójkondygnacyjnych wież zwieńczonych stożkowymi hełmami z gałką połączonych łukiem, na środku którego stoi wieżyczka z blankami. Pod łukiem pomiędzy wieżami umieszczony jest orzeł patrzący w lewo, u spodu herbu sfalowana woda. Wieże, łuk z wieżyczką oraz orzeł są koloru czerwonego; dziób i szpony orła koloru żółtego; woda koloru niebieskiego a tarcza biała.

2.Wzór herbu stanowi załącznik nr 2 do Statutu.

3.Flaga Gminy Drawsko Pomorskie ma postać prostokątnego płata składającego się z trzech poziomych równoległych pasów: czerwonego, białego i niebieskiego. W lewym górnym rogu umieszczony jest herb Gminy Drawsko Pomorskie. Stosunek szerokości do długości płata wynosi: 5:8 (poziome pasy równej szerokości).

4.Wzór flagi stanowi załącznik nr 3 do Statutu.

5. Zasady używania herbu i barw Gminy określa Rada w odrębnej uchwale.

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..